Tuesday, April 18, 2023

Program Transisi Tahun 1 Sesi 2023/2024 Sekolah Kebangsaan Penghulu Abu Bakar

LAPORAN TRANSISI TAHUN 1

TAJUK

Program Transisi Tahun 1 Sesi 2023/2024 Sekolah Kebangsaan 

Penghulu Abu Bakar

TARIKH

19.03.2023-13.04.2023

HARI

Ahad - Khamis

MASA

7:45 am– 12:45 am

TEMPAT

Kelas dan Dewan Za’aba Sk Penghulu Abu Bakar

OBJEKTIF

1. Membantu murid menghadapi perubahan daripada pendidikan dirumah 

  atau tadika kepada pendidikan formal.

2. Menyesuaikan murid dengan keadaan dan persekitaran sekolah.

3. Membina hubungan antara murid dengan rakan sebaya dan guru.

4. Meningkatkan keyakinan murid dan membentuk sikap positif

 dalam interaksi sosial serta pembelajaran.
5. Membantu murid mengurus diri sendiri.
6. Menyediakan murid dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai untuk
pembelajaran seterusnya.
7. Meningkatkan minat dan semangat murid untuk datang ke sekolah 

tanpa banyak masalah.

AKTIVITI KRONOLOGI PROGRAM

-Program transisi dilaksanakan selama empat minggu 

-Pengisisan dan peruntukan waktu aktiviti harian dalam  fasa ini 

berdasarkan peruntukan waktu sehari seperti dalam Jadual 

-Merangkumi aktiviti suai kenal, aktiviti fizikal, aktiviti rutin, aktiviti 

pembelajaran, perbualan awal dan rehat. Guru-guru telah melaksanakan 

pelbagai kaedah penilaian menggunakan Modul Transisi Tahun 1

-Pendekatan dalam fasa ini ialah pendekatan bertema.

-Fasa ini bertujuan menyediakan murid dengan pengetahuan, 

kemahiran dan nilai untuk pembelajaran seterusnya serta 

meningkatkan keyakinan murid dalam interaksi sosial dan membina 

sikap positif dalam pembelajaran.

-Pelaksanaan Majlis Penutupan Program Transisi Tahun Satu

-Majlis penutupan ini diadakan sebagai simbolik tamatnya murid-

murid tahun satu menjalani program transisi.

-Dalam majlis penutupan ini telah diadakan penyampaian hadiah 

dan persembahan daripada murid tahun 1


DISEDIAKAN OLEH:



     …
Hazrina

      (HAZRINA BT HARUN)

     AJK Dokumentasi Program Transisi Tahun 1 Sesi 2023/2024

     SK Penghulu Abu Bakar














No comments:

Post a Comment